RAW-filer

Möjligheten att använda alla 12 bitar data som fångas av de flesta digitalkameror är en av fördelarna Raw har gentemot JPEG. Men RAW har övertaget även mot 16 bitars TIFF-filer. Likt JPEG, har TIFF-filer blivit behandlade i kameran, så kameran har i praktiken gjort en del redigeringsval åt dig innan du ens sett bilden. Dessutom kommer all ytterligare redigering på TIFF-bilden att vara destruktiv. Genom att använda RAW-filer får du inte bara kontroll över redigeringsprocessen, du får även möjlighet att redigera toner och färger samtidigt som du bevarar alla 4096 nivåer av information. Det finns även många redigeringsalternativ i ACR som inte finns i Photoshop eller Elements. T.ex. kan man inte med Photoshops dialogruta för Färgbalans matcha reglaget för Vitbalans i ACR när det kommer till att finjustera färgtemperatur, och du kan aldrig rädda högdagsdetaljer i Photoshop på samma sätt som i ACR – när du en gång har klippt detaljer i en TIFF är dessa borta för alltid. Slutligen ska det sägas att en Raw-fil aldrig ändras, så du kan gå tillbaka till den gång efter gång för att producera olika resultat. 

Fler fördelar med RAW
RAW ger dig alternativet att göra ändringar bild för bild, att göra detta i kameran skulle vara väldigt opraktiskt och tidskrävande. Kamerans inställningsalternativ ger dig dessutom inte samma möjligheter till finjustering som ACR.

RAW gör det möjligt att hantera under- och överexponering utan att du förlorar någon information, och ger dig chansen att rädda detaljer från högdagrar som blivit klippta i en eller t.o.m. två kanaler.

JPEG ger dig mindre utrymme för redigering. Omfattande ändringar kan överdriva det block på 8×8 pixlar som oundvikligen adderas av den komprimering som sker med detta format, och tung komprimering kan påverka färgrenderingen.

Sparade RAW-filer kan redigeras om och om igen på ett icke-destruktiv sätt. Det innebär att de i praktiken är ett digitalt negativ av din fil, vilket gör Raw-filer optimala att spara och arkivera.

Kontrollerna för färgtemperatur som finns i ACR erbjuder ett precist sätt justera vitbalansen. Om du fotar i JPEG och får fel vitbalans är det mycket svårare att justera bilden med hjälp av de vanliga kontrollerna i Photoshop och Elements.

Vissa kameror erbjuder möjligheten att fota RAW och JPEG samtidigt, så att du kan ha JPEG att komma åt omedelbart, utan att behöva Konvertera dem i en RAW-konverterare och samtidigt ha RAW-filer för att ha så mycket information som möjligt att jobba med när du har mer tid.

Relaterade artiklar

  • graderatfilter Graderat filter

    Graderat filter i ACR under CS4 fungerar enligt samma principer som Justeringspenseln, och ger dig möjlighet att applicera lokala effekter på bilder genom att rita övertoningar

  • Tonkurva Tonkurvor i ACR

    Använd fliken Tonkurva i ACR för att jobba mot specifika delar av tonomfånget i en bild

  • RAW-filer Förbättra dina RAW-bilder

    Både Photoshop och Photoshop Elements ger dig möjlighet att redigera en Raw-fils färger och toner. Du kan justera Mättnads- och Lyster-reglagen för att ge dina bilder med levande färger

  • Återskapa klippta högdagrar Återskapa klippta högdagrar

    Korrigera en överexponerad RAW-fil i ACR, och du kan återskapa klippta högdagrar

avatar Inlagd av den 31 Jan Arkiverad under Guider, utvald. Du kan följa alla kommentarer på den här artikeln genom RSS 2.0. Du kan lämna en kommentar eller trackback på den här artikeln

Svara

Senaste kommentarer

  • CekariYH: Nice Price!
  • Dietmar Heinrich: Hej Tommy, Ja, fast nu är det ju ett helt nytt Nikon-objektiv vi skriver om, och vi anger det pris...
  • Tommy Jönsson: Vad är detta för påfund? Tamron 18-270 har funnits på marknaden länge och priset som ni anger här på...
  • Kirsi Paloheimo: Tusen tack :) Trevlig forsättning på våren! Kirsi
  • Thomas Ahrndt: Vore trevligt att se jämförande test med NEX A 6000 och Fuji EX2