När man jobbar med grafisk konst kan man försöka att fokusera på former, och att lägga till mänskliga inslag genom att ta med handritade texturer, fotografier och annat som kan bidra och göra bilden intressant.
För bilden till vänster här var tanken att bildens huvudfokus skulle vara siluetten av en kvinnas huvud. När en lämplig bild som kunde fungera hittats, användes Photoshops Ritstift för att följa runt profilen, och Bezierkurvorna var så följsamma och exakta som möjligt. Det här skapar en bana som man enkelt kan skapa en markering från i Banpanelen och fylla med en kontrasterande färg eller textur.
För att bilden skulle ha lite djup och inte bara vara en platt, monokrom bild, började skapades lite texturer. Här användes droppat svart bläck på vått papper, och när det hade torkat skannades resultaten in i Photoshop. Som med alla bilder som skannas ökades kontrasten och Nivå- och Kurvjusteringar gjordes tills bilden var full av kontrast. Bilden inverterades i det här skedet (Cmd/Ctrl+I) för att ge den en lite mer surrealistisk känsla.
Den inverterade bläckbilden togs med i huvudbilden genom att vi använde Klistra in i-kommandot i Redigera-menyn, som låter dig klistra in bilder inuti markeringar. För att skapa den allmänna bläckeffekten bytte vi bara blandningsläge till Ljusare och började sedan dra och kopiera bläckstänken runt i markeringen tills kompositionen kändes rätt.
Samma grundläggande teknik användes för att skapa den andra bilden, men den här gången användes många fler fotografier, konverterade till gråskala, som vi ökade kontrasten i och klistrade in i former som skapats tidigare med polygonlasson.
Steg-för-steg
01 Kalkera motivet
Med Photoshops ritstift följer du noga runt ditt motiv för att se till att Bezier-kurvorna är så exakta som möjligt. I banpanelen håller du nere Cmd/Ctrl och klickar på banan för att göra en markering från den.
02 Skapa några texturer
Börja genom att skapa några texturer för hand. I det här fallet la vi några droppar bläck på ett blött papper. När det hade torkat skannade vi in resultatet och inverterade dem.
03 Klistra in i
Kopiera din textur, välj Redigera > Klistra in i, och positionera sedan din textur och experimentera med olika blandningslägen i lagerpanelen. I det här fallet använde vi läget Ljusare. Man kan också experimentera med opaciteten.