Få ut det mesta av Nivåer

Guider 3 maj 2012

01 Använd alltid Justeringslager
Om du applicerar nivåer direkt på ditt bildlager, kanske du senare bestämmer dig för att tona ner effekten med en annan nivåjustering. Då riskerar du att försämra bildens kvalitet. Det här beror på att varje förändring introducerar digitalt brus. Lösningen är att alltid applicera Nivåer – eller någon annan tonjustering – som ett justeringslager. På det här sättet kan du gå tillbaka när som helst för att göra ändringar. Det öppnar också upp en hel mängd andra alternativ. Man kan sänka lageropaciteten för att reducera effekten, ändra blandningsläget för att kontrollera färgerna, och man kan lägga till en mask på särskilda områden.

02 Kolla tonomfånget

Det är alltid bäst att förbättra tonomfånget i en bild så att pixlarna representerar varje ton från rent svart till rent vitt. För att göra det drar du vit- och svartpunktreglaget till histogrammets kanter. Undantaget är om man har en scen med svag kontrast där det inte finns några ljusa eller mörka områden. Reglerna är inte skrivna i sten, så du bör verkligen bedöma varje tonjustering med blotta ögat.

03 Ange svart- eller vitpunkt
Pipetterna i Nivå-dialogrutan ger dig interaktiv kontroll över dina tonjusteringar. Om det finns ett område i din bild som du vet att du vill ställa in på rent svart, välj Svartpunktpipetten och klicka på det området. Allt mörkare än denna punkt förändras till rent svart. Vitpunktpipetten fungerar på liknande sätt – ange en punkt så blir allt ljusare än rent vitt. Håll nere Alt med verktyget valt så får du en vy över de mörkaste eller ljusaste områdena. Pipetter är användbara om du jobbar med en bild och vill att bakgrunden ska gå till rent vitt eller svart. Se bara till att du inte klipper tonerna i ditt motiv.

04 Kolla klippta områden
Bortfall inträffar när högdager- eller skuggområden blir helt vita eller svarta. I kontrastrika motiv kommer din kamera kämpa med att fånga alla toner från ljust till mörkt och bortfall kan inträffa. Du måste också vara noga med att inte klippa för mycket av bilden när du gör dina tonjusteringar. Det idealiska är om du vill klippa skuggorna en aning för att få några mindre områden med svart, och lämna högdagrarna helt oklippta. För att göra det håller du nere Alt, medan du drar Svart- eller vitpunktreglaget inåt. Alla klippta områden kommer börja visas som svart på vitt eller vice versa. På det här sättet kan du försäkra dig om största tänkbara tonomfång och begränsa klippningen.

05 Prova Auto-alternativ
Det finns stunder när man vet att en bild inte ser rätt ut, men man är osäker på vad man måste göra för att rätta till det. Auto-alternativen i nivåer kan ibland komma till undsättning. Sätt inte allt ditt hopp till autokorrigeringar eftersom de inte kan få det rätt hela tiden, men ofta blir det bra och det är ett användbart alternativ för att komma igång med tonjusteringarna. Automatisk färgkorrigering-rutan har tre alternativ – de här gör exakt samma sak som Automatisk ton, Automatisk kontrast och Automatisk färg. Det första alternativet, “Förbättra monokrom kontrast” klipper alla kanaler för att göra högdagrarna ljusare och skuggorna mörkare. “Förbättra kontrast per kanal” maximerar tonomfånget i varje färgkanal för ett kraftfulla resultat som också på ett dramatiskt sätt kan påverka färgerna. “Sök ljusa och mörka färger” kommer automatiskt söka efter de ljusaste och mörkaste pixlarna i bilden och använder dem för att maximera kontrasten samtidigt som mängden bortfall är under kontroll.

06 Använd gråpipetten för att korrigera färger
Gråpunkt-pipetten låter dig ange en punkt med neutralt grått i bilden. Det här är suveränt om man måste korrigera ett färgstick eller fixa ett vitbalansproblem. Välj pipetten och klicka sedan över ett område för att ange punkten. Såvida inte du har haft framförhållning nog att fota ett gråkort, måste du hitta ett lämpligt område att sampla ifrån. Om ditt motiv innehåller något som du vet bör vara grått, som en sten eller en väg, har du inget problem. Men om det inte finns någon grå punkt måste du experimentera genom att klicka över några tänkbara områden.

07 Använd nivåer på lagermask-övertoningar
Lagermasker kan användas på justeringslager för att selektivt ljusa upp, göra mörkare eller lägga till kontrast. En svart till vit övertoning applicerad på en mask är det idealiska valet för att göra justeringar utan synliga fogar. Efter att ha applicerat övertoningen på masken kan du göra en Nivå-justering för att manipulera blandningsområdet.

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.