Sportbilder

Teknik 27 Sep 2011

Invigningen i Peking fångade verkligen ögat med intensivt ljus, akrobater som snurrade och fantastiska fyrverkerieffekter. Invigningen utgjorde startskottet för en fantastisk parad med världens bästa idrottare i centrum. Bob Rosato vet, han satt längst fram på alla tävlingar och fotograferade spektaklet.

Som fotograf för den välkända tidningen Sports Illustrated har han på sin lott att fånga fantastiska sportögonblick över hela världen. Han har arbetat professionellt i 26 år så han vet verkligen vad han gör. Bob förklarar hur han hittade betalda jobb ovanligt snabbt när han väl bestämde sig för att bli proffs, men han såg inte sig själv som proffs förrän han hittade sin egen stil.

”Jag tjänade pengar på mina bilder relativt snabbt. Men det är en skillnad, som jag ser det, på att lära sig att bli ett riktigt proffs och att vara ett riktigt proffs bara för att man får betalt för att ta bilder. Det tog mig fyra år som fotograf att lära mig det jag behövde veta för att kalla mig själv professionell fotograf.” Bob har inte någon formell utbildning som tagit honom dit han är idag, han är självlärd.

”Jag lärde mig och utvecklade mina tekniker och mina kunskaper med hjälp från andra proffs och framgångsrika företagare.” Bob är inte ensam, många proffsfotografer saknar formell utbildning, det handlar om vad man presterar, inte vad man kan lära sig. Fotografering är en konstform och även om principerna och teknikerna kan läras ut krävs det att man har öga för foto, något som kräver en grundläggande förmåga men också mycket övning för att behärska. Bobs kärlek för idrott utvecklades i unga år säger han.

”Jag utövade all möjlig idrott under skoltiden och under min ungdom och jag nöjde mig inte heller med att bara själv hålla på, jag följde all sport jag kunde. Mina föräldrar trodde alltid att jag skulle bli sportjournalist tack vare mina djupa kunskaper om sporten och de olika spelarna. Men i tjugoårsåldern så sammanvigde jag min passion för sport med min kärlek till kameran.” Bob berättar att han tittade på fotografer som redan tagit sig till toppen när han utvecklade sin egen stil.

”Min inspiration kan jag söka långt bak i tiden. Jag tittade på andra proffs som jag beundrade och respekterade, en del av dem är idag mina kollegor på Sports Illustrated, jag tittade också på andra ikoner. David Boss, som fotade för den amerikanska fotbollsligan, var kanske den som påverkade mig mest och han guidade mig tidigt. Han var en fantastisk konstnär.”

Om vi rör oss till nutid har Bob massvis av tips att dela med sig av till den som vill följa i hans fotspår. En av de största utmaningarna en sportfotograf ställs inför är ljuset. När du arbetar på en stadium eller ute i naturen har du inte möjlighet att kontrollera ljuset, du måste lära dig att göra det bästa av situationen. Som tur är, påpekar Bob, har utvecklingen av kameror gjort saker och ting mycket lättare för de som arbetar i hans arbetsfält.

”Idag är en svår ljussituation inte ett så stort hinder som det en gång var. Digitalkamerorna har flyttat fram positionerna tekniskt så att vi kan göra saker som vi bara kunde drömma om tidigare. Men fortfarande krävs snabba objektiv av bra kvalitet och med fasta brännvidder när ljuset är dåligt.

Objektiv som är korrigerade för kromatiska abberationer, som brukar visa sig i dåligt ljus, ger en bildkvalitet som är mycket bättre än de som inte är korrigerade. De objektiven, använda tillsammans med kameror som låter fotografen använda höga ISO-inställningar banar väg för högkvalitativa bilder. Både Canon och Nikon har den bästa digitala tekniken och de objektiv som krävs för att ta sportbilder. Därmed inte sagt att bra sportbilder inte också kan tas med annan utrustning men de två företagen sätter standarden och fortsätter att leda utvecklingen framåt när det gäller det digitala fotot”.

Bob tillägger: ”Förberedelser är nyckeln till allting. Varje gång väder och vind kan påverka bilden eller mig ser jag till att ha allt jag behöver, inte bara för att skydda mig, utan också min utrustning. Jag bär alltid skyddande kläder, allt från Goretexskor till regnkläder och använder den bästa skyddsutrustningen som finns att tillgå för min kamera. Ju mer du påverkas av väder och vind, ju mer påverkas bilderna du tar. Förvänta dig det värsta och förbered dig därefter.” När det gäller teknik är ditt första beslut för att lyckas som sportfotograf var du ska stå för att kunna ta de bästa bilderna.

Bobs råd: ”Det finns några saker som påverkar här, du måste känns till sporten, och du måste veta vilken typ av bilder du är ute efter. När du vet det är det mycket lättare att veta vart du ska stå. Erfarenhet är nyckeln. Var uppmärksam på bakgrunder. Det finns stunder när röriga bakgrunder inte går att undvika, men det är ovanligt. Att se genom hela bilden (från förgrund till bakgrund) eller att se ”fotografiskt” som jag kallar det är viktigt.

Fråga dig själv, är det information (som bidrar till ditt motiv) eller är det bara bakgrundsröra?” Lär dig se fotografiskt.” Det finns tillfällen då artistiska bilder tagna med lång slutartid fungerar, men för det mesta handlar det om att frysa ett ögonblick i tiden när du tar sportbilder.

Bob förklarar: ”Det är viktigt att använda rätt inställningar för att frysa rörelserna. Jag använder alltid snabba slutartider. Nu när vi arbetar helt digitalt använder jag minst 800 sek. Jag gillar också att fotografera med en vid bländare med mina långa objektiv. Till exempel om jag använder mitt 600mm objektiv så använder jag alltid en maximal bländare, i det här fallet f/4. På så sätt kan jag minimera distraherande föremål i bakgrunden och på så sätt få mitt huvudmotiv att stå ut mer.” Timing är en annan nyckelkunskap du måste behärska som sportfotograf.

Att lära sig visualisera vad som ska hända och trycka av bilden just som händelserna utvecklas framför dig. Det är något som inte går att lära sig i skolbänken utan det handlar bara om att lära sig av sina misstag. ”Erfarenhet är jätteviktigt här. Du måste misslyckas med en del bilder för att lyckas med några andra.” När du väl behärskar de här teknikerna, hur gör du då för att få dina bilder att stå ut i mängden från de tagna av de andra tio fotograferna som står bredvid dig?

Bobs portfolio är full med fantastiska bilder, fångade vid just rätt tillfälle. Han timing är perfekt och hans tekniska kunnande matchar hans artistiska vision. Men utöver det letar han alltid efter de små detaljer som kan hjälpa honom med hans främsta mål, att förmedla lite mer om vad som händer bakom bilderna. Han förklarar ”Att förstå sporten du fotograferar är viktigt för att du ska kunna bestämma vilka bilder du ska ta för att berätta en historia. Jag tror att bilderna måste prata till läsaren eller tittaren. Det som syns och hörs på ett sportevenemang måste förvandlas till en bild eller en serie av bilder. Att berätta den berättelsen är det som vägleder mig när jag bestämmer fotoplats och vad som bäst illustrerar atmosfären jag är ute efter.”

Bobs förmågor är det som gör honom till en inspiration för andra, och det är det som bidrar till hans status som fotograf. När han får frågan vad som krävs för att få fotografera på OS säger han: ”På samma sätt som idrottarna som är med måste satsa helhjärtat måste du också göra det. Jag letar efter bilder som sticker ut.

Jag försöker bedöma deltagarna och tävlingarna och hitta platser som kan hjälpa mig att göra något unikt. Jag tror att det viktigaste på ett OS är de olympiska ögonblicken. Från öppning till avslutning är tävlingarna fulla av de här ögonblicken, det kan vara rekord som slås, vinster, förluster otrolig glädje eller djupaste besvikelse. Det är fröjden med segrar och det bittra i förlusten som lockar. De ögonblicken definierar sporten.” För att marknadsföra dig själv i den här hårda branschen har Bob några tips på vägen: ”Mitt bästa råd är enkelt. Din presentation är bara så bra som din sämsta bild.

Tänk på att bildredaktörerna har sett allting minst 50 gånger. Att göra en kreativ presentation, utan att bli pinsam, är en svårt konst. Du behöver inte ha bilder från stora sportevenemang i din portfolio. Det är en vanligt missuppfattning. Presentationen ska visa din förmåga att ta bra bilder, men också kommunicera fotografens kreativa kunskaper såväl som hans eller hennes talanger som visuell konstnär.” Att fotografera nyckelögonblick under ett sportevenemang är inte det enda sättet att kombinera din kärlek för sporten.

Bob Rosato

Hemsida: www.bobrosato.com
Bob Rosato är en proffsfotograf som är anställd på Sport Illustrated Innan det arbetade han mycket för den amerikanska fotbollsligan NFL och flera andra tidningar.
I över 26 år har han fotograferat i stort sett vartenda stort idrottsevenemang i USA och andra länder. Han har också varit gästföreläsare för flera organisationer som Sports photography workshop, Eastman Kodak, Nikon professional services. Han är medlem i Microsofts Icons of imaging. Hans bilder har fått flera priser, däribland National Headliner, Missouri school of journalism och Pro Football hall of fame.

1 Gör din hemläxa Lär dig allt du kan om det du ska fotografera

2 Känn din sport Nyckeln till bra bilder är att förstå vad som ska hända

3 Visualisera dina bilder i huvudet Det hjälper dig förutse händelser bättre

4 Lär dig visuell igenkänning Se alltid dina bilder ”mentalt”

5 Förstå ljus Lär dig hantera olika ljussituationer för att alltid vara beredd

Du kan läsa hela artikeln i FotoGuiden 3 2011

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.