TEST: SONY ALPHA 7S II

Systemkameror 4 mar 2016

Den här spegellösa kameran med sina styrkor svagt ljus- och video erbjuder 4K-video, bättre bruskontroll och förbättrad autofokus

SonyA7SII-fram-Wordpress

trots att nya Alpha 7S II har en likadan Exmor CMOS fullformatsensor på 12,2 MP och en likadan processormotor som originalet A7S så innehåller den här modellen en del intressanta förändringar. Till att börja med har den optimerats för video och innehåller en förbättrad algoritm för brusreducering.

Vi kan dock konstatera att den nya modellens specifikationer innehåller få överraskningar: många av uppgraderingarna, jämfört med Mark I-modellen, har redan hunnit dyka upp på andra ställen i modellserien. Precis som A7R II kan A7S II spela in 4K 4:2:0 8-bitars video, och har ett femaxligt bildstabiliseringssystem. Men en nyhet i A7S II är möjligheten att spela in Full-HD-film i upp till 120 bps.

SonyA7SII-bak-Wordpress

Sonys bildprofiler finns också tillgängliga, vilket gör att du kan  skräddarsy utseendet i videoklipp och stillbilder i kameran. Alternativen inkluderar Sonys S-Log Gamma-inställningar, vilket kan öka det dynamiska omfånget med upp till 1 300 procent genom att skapa ett platt material som är perfekt för behandling i efterhand. S-Log2 är designat för att bevara högdagrar, medan S-Log3 fångar ett större tonomfång i skuggor och mellantoner.

LÄS MER: Sony lanserar G-Master-serie med premiumobjektiv

I vanlig ordning går det att aktivera focus peaking, och ett histogram för att underlätta fokusering och exponering. Faktum är att det enda som saknas i A7S II jämfört med Sonys professionella videokameror med stor sensor är de sistnämndas inbyggda gråfilter.

Konstruktion och hantering

Precis som A7 II och A7R II känns A7S II välkonstruerad och är bekväm att hålla, och de flesta reglagen är enkla att nå. Den nya kameran är tåligare än originalmodellen, genom mer magnesiumlegering och en förstärkt objektivfattning. Den är dessutom vädertätad och erbjuder samma förändringar i hanteringen som först dök upp hos Mark II-versionerna av A7 och 7R. Tyvärr sitter videoinspelningsknappen fortfarande på hörnet av tumstödet där den är svår att hitta och trycka på. Men det finns stora möjligheter till anpassning, vilket gör att du kan lägga aktivering av video på en annan knapp.

De som främst vill använda sin A7S II för stillbilder kan tycka att en av de två anpassningsbara knapparna på ovansidan är ett bra val, medan hängivna filmare kanske föredrar att använda den stora knappen i mitten av den bakre kontrollratten. Den här knappen är även ett bra val för att komma åt läget för val av fokuspunkt i stillbildsläget.

Huvudmenyns layout är i stort sett densamma som hos A7R II. Den kunde ha förbättrats med en anpassningsbar skärm, samt större separering av video- och stillbildsalternativen. Trots att det är bra att ha en anpassningsbar funktionsmeny hade det varit till hjälp att ha en separat för stillbild, och en för video.

SonyA7SII-ovan-Wordpress

Sonys elektroniska OLED-sökare i XGA-upplösning (2 359 296 pixlar) är utmärkt: det förekommer ingen oskärpa eller eftersläpning när du panorerar för att följa ett rörligt motiv, och vi noterar enbart ytterst svagt brus i svagt ljus. Ytterligare en intressant nyhet är att förhandsvisningen motsvarar den tagna bilden ganska så exakt.

Prestanda

Trots att du inte regelbundet vill använda A7S II:s ISO 409600-inställning ger den bilder som går att känna igen även om du behöver fota i nästan totalt mörker. Väl tillbaka i det grundläggande ISO-omfånget på ISO 102400 skapas mer acceptabla resultat, med småkornigt brus, fritt från bandning och klumpar. Medan JPEG-bilderna är ganska lika bilderna som skapas av A7S uppvisar RAW-filer tagna med hög känslighet ett jämnare brus. När du tar stillbilder med den här kameran är det bäst att hålla känsligheten till ISO 25 600 eller lägre för att undvika att brus blir alltför tydligt i jämna områden vid normala storlekar. Samtidigt förblir video användbar upp till runt ISO 6400.

Kvaliteten vid filmning i 4K XAVC S-video är imponerande – den påminner om den kvalitet du får av Sonys större proffsvideokameror – och färgåtergivningen i svagt ljus har förbättrats jämfört med A7S. De flesta kamerorna förlorar färginformation i väldigt svagt ljus, men A7S II gör ett bra jobb med att hålla kvar vid dem. Rullande slutare är fortfarande ett problem. Det fungerar helt ok vid långsammare rörelser – problemet uppstår först vid 50 km/h eller snabbare.

LÄS MER: Sony A6300 med 425 fokuspunkter och 4K-film

Sony har avsevärt förbättrat autofokussystemet i A7S II jämfört med A7S. Du kan förvänta dig en del jagande i mörka interiörer eller på natten, men normalt lyckas systemet hitta skärpan så länge du kan hitta områden med bra kontrast. I mer genomsnittliga ljusförhållanden är det dessutom snabbt och korrekt. Det är också kapabelt till att följa rörliga motiv, men distraheras ofta av andra saker i Lock-on AF-läget. Då är det bättre  att använda Flexible Spot, eller Expanded Flexible Spot medan du försöker hålla den aktiva AF-punkten över motivet.

Det femaxliga bildstabiliseringssystemet fungerar bra med kompatibla objektiv i videoläget, och eliminerar den svaga rörelseoskärpan som är ett säkert bevis på en handhållen bild. När vi tog stillbilder märkte vi att det är möjligt att ta bilder som är konsekvent skarpa vid 100 procent när vi använder slutartider på 1/15 sek med Sonys FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS-objektiv. Många bilder vid längre slutartider klarar sig bra till och med vid 1/5 sek.

Tyvärr kan överhettning vara ett problem vid inspelning av 4K-material till ett minneskort, särskilt när du använder sökaren och bildstabiliseringssystemet. När det blir för varmt stängs kameran helt sonika av. Den enda lösningen är att begränsa filmningen till mindre än 30 eller 40 minuter, eller använda en extern inspelare istället för SD-kortet.

Det kompletta testet av Sony Alpha 7S II var införd i Fotografen 3-2016, vilken du enklast köper via Faktaböcker.se

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Fotografen för halva priset!

Prenumerera på Fotografen:
10 nr för 395 kr (Ord 790 kr)

Våra prenumerationer avslutas dessutom alltid automatiskt!

Läs mer och beställ här

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner.  Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.