Cartier-Bresson till Fotografiska

Aktuellt 31 Jan 2013

HenriCartierBresson

Mellan den 8 mars-26 maj 2013 visar Fotografiska den mycket omfattande retrospektiva utställningen om Henri Cartier-Bressons konstnärskap betitlad The Man, The Image & The World.

Utställningen består av fler än 250 verk, varav några aldrig tidigare visade, sällsynta fotografier från alla perioder av skapande i Cartier-Bressons liv, och en stor samling klassiska fotografier. Utställningen presenteras i samarbete med Magnum Photos.

”Jag strövade på gatorna dagen lång, på helspänn och redo att slå ned på rov, fast besluten att ”fånga” livet – att bevara livet i livsögonblicket. Framför allt åstundade jag att inom ramen för ett enda fotografi fånga in hela essensen av en situation som höll på att rullas upp inför mina ögon.”

Henri Cartier-Bresson

1947 grundade Henri Cartier-Bresson den ansedda bildbyrån Magnum Photos tillsammans med fotografer som Robert Capa, David ”Chim” Seymour, George Rodger och Bill Vandivert. Magnums fotografer har bevakat de flesta av de gångna decenniernas historiska händelser och tagit många av de mest framträdande bilderna. För Henri Cartier-Bresson var fotografi ett sätt att berätta historier om livet. Han var på plats i Tyskland när dörrarna öppnades till koncentrationslägren, i Spanien under inbördeskriget, i Kina då Kuomintang föll och Mao tågade in i Peking, och han upplevde de radikala vänstervindarna under studentrevolten i Paris 1968.

– Som ingen annan person har Henri Cartier-Bresson varit ett vittne till 1900-talet, samtidigt är det ofta på gatan, i de obetydliga vardagsögonblicken, hans berättarkonst är som allra störst, säger Min-Jung Jonsson, utställningsansvarig på Fotografiska

Henri Cartier-Bresson hade en näst intill kuslig förmåga att med sin Leica fånga ögonblick ur livet. Han myntade begreppet ”det avgörande ögonblicket” – konsten att med perfekt tajmning, på exakt rätt bråkdel av en sekund, trycka ned slutaren.  ”Kameran är för mig ett skissblock”, skrev Cartier-Bresson, ”ett intuitionens och spontanitetens verktyg. För att det ska bli meningsfullt måste man vara engagerad i det man betraktar genom sökaren. Detta kräver koncentration, disciplin, lyhördhet och viss känsla för geometri.”. Henri Cartier-Bresson beskar exempelvis inte sina bilder, istället komponerade han dem i sökaren.

– Vi är mycket stolta över att kunna presentera en så här omfattande retrospektiv utställning om en av vår tids mest betydelsefulla fotografer. Generation efter generation av fotografer har påverkats av Henri Cartier-Bresson bilder, säger Jan Broman, Fotografiskas grundare.

I den retrospektiva utställningen på Fotografiska visas bilder från alla perioder av skapande i Henri Cartier-Bressons liv. Från 30-talets konstnärliga och avantgardistiska bilder då Cartier-Bresson inspirerades av surrealismen, konkretismen och realismen, till fotojournalistiken och porträttfotografin, där bland andra Alberto Giacometti, Simone de Beauvoir och Truman Capote sticker ut.

Utställningen presenteras i samarbete med bildbyrån Magnum Photos och Foundation Henri Cartier-Bresson.

Curator: Robert Delpire

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.