JOAKIM ESKILDSEN PÅ STRANDVERKET KONSTHALL

Aktuellt 11 Mar 2016

Mellan den 19 mars och 29 maj visar Strandverket Konsthall på Marstrand bilder av Joakim Eskildsen

JoakimEskildsen-Wordpress
Bild: Joakim Eskildsen

 

Fotografen Joakim Eskildsen, född 1971 i Köpenhamn, skulle kunna kallas för dokumentärfotograf, men på samma gång kan han också beskrivas som en humanistisk fotograf. En bildpoet som i ”En värld jag kan tro på” i tre serier, Nortegn, The Roma Journeys och Home Works, beskriver ”verkligheten” som han ser den. För Strandverket är Joakim Eskildsen med sitt humanistiska fotografi en värdig efterföljare till tidigare fotografer Strandverket visat sedan starten 2012: Aron Jonasson, Håkan Ludwigson, Christer Strömholm, Lennart Nilsson och Maria Miesenberger.

Joakim Eskildsen, idag bosatt i Berlin, fick sin fotografiska utbildning i Helsingfors på Konstindustriella Högskolan (numera Aalto University) under pedagogen Timothy Persons handfasta ledning. Joakim Eskildsens första stora bokprojekt ”Nortegn” (Eget förlag 1995) är en hyllning till det nordeuropeiska landskapet och människorna som bor däri. Satsningen kan ses som Eskildsens examensarbete från den krävande finska fotoutbildningen. Det tog åren mellan 1989 och 1994 att förverkliga det – efter arbetsresor till Norge, Skottland, Danmark, Sverige, Island och Färöarna.

Men det blev ”The Roma Journeys” (Steidl 2007) som skapade Eskildsens stora genombrott. Mellan åren 2000 och 2006 reste Joakim Eskildsen och författaren Cia Rinné genom sju länder (Rumänien, Ryssland, Ungern, Indien, Frankrike, Grekland och Finland) i ett ambitiöst försök att ringa in den romska folksjälen. Detta långt innan vi möttes av romska tiggare på gator och torg runt om i Sverige. När den tegelstenstunga fotoboken på 416 sidor, med ett känsloladdat förord av Nobelpristagaren Günter Grass (1927-2015), publicerades blev den en omedelbar framgång. För första gången fick vi som betraktare se den romska kulturen från insidan.

På utställningen får vi också ta del av Joakim Eskildsens senaste fotoprojekt. Fotoprojektet som handlar om den egna familjen. Med Home Works kan vi fotografiskt följa först sonen och sedan dotterns tidiga barnaår. Det är en serie fotografier där Joakim Eskildsens blick för oss tillbaka till barndomslandet – till fantasins balansgång mellan saga och verklighet. Är det barnens verklighet, de vuxnas saga, eller är det fotografier av hur vi som vuxna vill att verkligheten skall se ut, och vara, för det uppväxande släktet?

Frågorna väcker kopplingar till fotografihistorien: Eskildsens fotografi Willowtree (2012) har en direkt referens till W. Eugene Smith magiska bild Walk to Paradise Garden (1946). Andra bilder i Home Works kan ses som en skandinavisk variant på temat i Sally Manns genombrottsverk ”Immediate Family” (1992). Med varje generation, tycks Joakim Eskildsen själv säga, har mänskligheten en chans att börja om:

– För mig är det viktigt att tro på en bättre värld, att tro på mänskligheten – och att allt har en mening. Det finns så många problem idag – krig, farsoter, fattigdom och ekologiska katastrofer – så att det krävs disciplin för att förbli en optimist. Jag försöker att samla på mig bilder som ger mig hopp och ögonblick av magi.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.