Skapa perfekt hy

Guider 28 Mar 2012

När det gäller att retuschera hy är det en fin balansgång mellan felfri och fejk. Man vill tona ner brister och få det perfekta utseendet, men man vill inte att motivet ska se för plastigt eller konstgjort ut. Professionella retuscherare lägger många timmar på att gå över huden på ett minutiöst sätt för att ta bort brister på ett sådant sätt att motivet inte ser för retuscherat ut. För resten av oss finns det några utmärkta genvägar. Nyckeln är att jämna till området man jobbar på med lite oskärpa, samtidigt som man låter hudens textur lysa igenom. Dessutom ska man alltid jobba på ett separat lager så att man har kontroll över styrkan hos de ändringar man gör.

Få problemfri hy

01 Laga finnar
Lägg till ett nytt tomt lager och välj sedan lagningspenseln. Kryssa för Prova alla lager och börja dutta över de blemmor du hittar.

02 Ta bort påsar
Lägg till ett andra lager och välj Klonstämpeln. I alternativraden ändrar du effektläget till Ljusare, opacitet till 33% och väljer Prova: Alla lager.

03 Fina ögon
Håll nere Alt och klicka på kinden under ögat för att välja en källa, och måla sedan över de mörka områdena under ögonen för att ljusa upp.

Renare hy
Smart lagningspensel är perfekt för att ta bort finnar, blemmor, och hårstrån. Det är som om Adobe designade det här verktyget specifikt för att jobba på hud. För att använda det duttar du med en pensel som är lite större än problemområdet, och ser det försvinna. Den nya innehållsmedveten-funktionen i CS5 har gjort verktyget ännu mer intelligent. Måla över kantområden så fixas de med exakthet.

Jämna ut
Gaussisk oskärpa-filtret är bra på att jämna ut stora hudområden. Tryck på Cmd/Ctrl+J för att duplicera ditt bakgrundslager och gå sedan till Filter > Oskärpa > Gaussisk oskärpa. Välj ett pixelvärde som gör huden lite oskarp och tryck på OK. Vi vill dölja oskärpan över detaljrika områden, så håll nere Alt och klicka på Lägg till lagermask-ikonen för att lägga till en full mask, tryck sedan på B och måla över huden med en mjukkantad, vit pensel.

Högpass-utjämning
En utmärkt teknik för att jämna till hud och skapa realistiska resultat använder sig av Högpass-filtret. Det här filtret används ofta för uppskärpning, men om du duplicerar lagret och ändrar blandningsläget kommer du märka att du får motsatt effekt. Det här ger dig en sammetslen finish och bevarar hudtexturen för ett fint slutresultat.

01 Duplicera
Tryck på Cmd/Ctrl+J för att duplicera ditt lager. Döp till Högpass

02 Blandningsläge
Ändra blandningsläget för den här kopian till Täcka över.

03 Invertera
Tryck på Cmd/Ctrl+I för att invertera lagret och ge dig själv ett annat perspektiv.

04 Ange pixlar
Gå till Filter > Anna t> Högpass och ange ett värde på exakt 10px.

05 Oskärperadie
För att få rätt storlek, gå till Filter > Oskärpa > Gaussisk oskärpa och ställ in Radie på 3.

06 Full mask
Håll nere Alt och klicka på Lägg till lagermask-ikonen i panelen för en full mask.

07 Oskarp hud
Tryck på B för penseln och måla sedan över huden med en vit, mjuk pensel.

08 Lägre opacitet
Om oskärpan är för stark, sänk opaciteten i lagerpanelen.

Annons

1 kommentar

Nina 13 Apr

Hej!

Jag använde den fantastiska lösningen med högpassutjämning av hyn och älskade resultatet.
Nu har jag på något sätt lyckats göra så att det här inte fungerar.
Allt funkar fram till att jag ska trycka ner alt och vektormasken för att sedan börja måla på. När jag målar på händer ingenting med hyn.
Vad kan felet vara? Jag har rätt lager i, rätt pensel, har provat att stänga ner och på programmet, har ” prova alla lager” ikonen i.
Finns det någon ytterligare hållhake?
Jag vore fantastiskt tacksam för svar!

Vänligen
Nina

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.